Să cucerim Asia!

0 Comment

Vechi sau nou. Tradiție sau tehnologie. Comunicare față in față sau “discuții virtuale”. Eh, asta e axa pe care se mișcă multe dintre dilemele noastre din ultimii ani, de cand tehnologia e parte banală a vieții noastre și vrem să îi folosim toate oportunitățile și să ne potolim frica de schimbare.

Pentru că, nu de multe ori, am întâlnit în România mari reticențe despre infuzia de inovație, de online literacy în industria vinului autohtonă, cred că e musai să vă spun pe îndelete ce am aflat la masterclass-ul de la Asia Buyer Conference despre comertul online ca solutie pentru piata din Asia. Poate asa ne vin idei, ne lasam inspirati si #safacem, nu?

Să o luăm ușurel, după criterii de “numbers” și să ne oprim la cea mai mare piață, China. Din totalul populației de 1,3 mld, aproape jumătate sunt utilizatori activi de internet și sunt activi în social media. Apropape întreaga populație are telefon mobil (1,2 mld), iar dintre utilizatorii de mobil, 497 mil sunt activi pe mobile social media. Ținând cont de aceste date și de evoluția comerțului online din ultimii 3 ani se estimează că până în 2020 comerțul online din China va deveni cea mai mare piață de produse din import, de aproximativ 245 mld de USD. Iar până la sfârșitul anului 2017 cifra de afaceri a comerțului online se va ridica la 1 Trilion USD. Wow, nu?

Acum, să nuanțăm; 89% din utilizatorii de internet utilizează telefonul mobil, mai mult de 50% din vânzări se fac către persoane cu vârsta cuprinsă între 18-40 de ani, cu un venit peste medie. Concluzia este că există o clasă de mijloc care își face cumpărăturile online. De ce? Fiindcă este mult mai comod să le primească acasă, mai ales când vine vorba de produse grele și fragile, așa cum este vinul. Un alt motiv este lipsa timpului, desigur.

Așadar, care ar fi potențialul vinului în acest context?

Din totalul de 400 mil al cumpărătorilor online, aproximativ 10% beau vin din import, deci 40 mil. Dar cu toate că această clasă de mijloc își face cumpărăturile online, trend clar ascendent, puțini sunt cei care sunt familiarizați cu vinul. Dar, uitându-ne comparativ 2014 vs 2015, comerțul cu vin a crescut în online și supermarketuri cu 2, respective 5 procente și a scăzut în magazine specializate și hipermarketuri cu 2, respective 7 procente.

Motivele pentru achiziții online sunt:

  • marea diversitate de produse
  • mai multe discounturi la vânzări
  • prețuri transparente
  • calitate mai bună pentru același preț
  • posibilitatea de a vedea review-urile altor cumpărători.

Chinezii ne-au spus că profilul cumpărătorului lor este unul aventuros, educat peste hotare, obișnuit cu gustul occidental. Millennials-ii reprezintă jumătate din populația urbană clasă peste medie consumatori de vinuri din import. Mai mult de jumătate dintre aceștia cumpără vin online mult mai mult decât alte grupe de vârstă. Cele mai importante platforme de comerț online sunt: TMALL.com și JD.com ambele având posibilitatea de a cumpăra online, dar și de a vedea produsele pe raft și cumpăra direct. Ofertele însă și discounturile mari sunt disponibile în online. De obicei, acestea se petrec în 4 perioade importante din an ianuarie-februarie înaite de anul nou, luna cadourilor. În mai de sărbători și soldurile de la mijlocul anului sfârșit de mai – început de iunie, 9.9 sfârșitul lui august – începutul lui septembrie și dublu 11- 11.11 un fel de black Friday ce începe în octombrie și se încheie cu dublu 12.

Dacă facem o socoteală scurtă, aproape juma’ de an sunt promoții. Un coleg din Moldova, de peste Prut, cu experiență în comerțul din China, fiind agent de vânzări acolo, îmi spunea că este tricky cu acest tip de comerț, fiindcă ești forțat să scazi destul de mult prețurile.

Dar un alt coleg jurnalist din Honk Kong ne-a prezentat o variantă combinată pentru platforma online pe care orice cramă ce dorește să exporte o poate face și un depozit certificat dedicat doar vinurilor aflat lângă Honk Kong în zona liberă, unde se poate stoca vinul cu capacitate de 2,8 mil de butelii, temperatură constantă, supraveghere video și gestiune online cu servicii de logistică profesionale. Acesta este déjà la dispoziția oricărui exportator de vin. Taxele se plătesc doar pentru ce se vinde. Și desigur, cum probabil ați presupus, nu are încă niciun vin românesc.Mmmm.

Japonia – piața vinului a scăzut cu aproape 10% iar comețul online este constant, la aproximativ același nivel. Totuși vinul din import a crescut cu 20%. Se preferă vinurile de calitate medie – mare de la producători mici, cu caracter. Consumatorul de vin în Japonia trebuie să își permită să cumpere vinul și este între 40-60 de ani. De aceea vânzările se fac mai mult prin magazine de specialitate care au și vânzari online, dar organizează din când în când degustări cu clienții pentru a le prezenta noi vinuri. Trebuie să vă mărturisesc că Mami Whelehan, colega noastră care ne-a făcut prezentarea, a lucrat pentru o firmă ce vindea vinuri românești, de a căror promovare s-a ocupat direct. Acestea au dispărut însă de pe piața Japoniei, dar Mami avea o amintire plăcută despre ele.

Singapore – Clinton Ang este totdeauna o prezență plăcută și este a 3a generație care face comerț cu vin. De la el am reținut un singur lucru important. Consumatorul de orice tip, online sau offline este tot mai bine informat, sunt déjà atâtea aplicații de citire etichete de vinuri și recenzii precum Vivino sau orice căutare simplă pe internet îți pune la dispoziție o sumedenie de informații. Cel care vinde trebuie să fie în primul rând C O R E C T.

Mmmm, idei? Mergem pe piața asiatică? #safacem #VinDinRomania