Jurnal @Asia Wine Trophy. Part 1

0 Comment

Asia Wine Trophy e un eveniment pe care un iubitor de vinuri și un connoisseur al acestei culturi inegalabile nu trebuie să îl rateze. E un loc de întâlnire al celor mai bune vinuri din lume, cu new comers din zone de care știm atât de puține, dar care sunt incredibil de creative și cu forța pe o piață cu o istorie de mii de ani.

Vă dați seama câtă bucurie am simțit când Chan Jun Park m-a invitat să fac un masterclass despre vinurile românești! Să fiu parte a acestei elite și să pot să vorbesc despre vinurile noastre la zeci de mii de km de țară? Eh, asta da, oportunitate!

Plecasem din țară cu vinuri de la 4 producători, iar pentru masterclass aveam de ales între a face eu selecția de vinuri reprezentative din România sau a merge pur și simplu cu vinurile celor interesați. Am ales a doua variantă, fiindcă o consider fairplay. E corect sa prezinți vinuri de la producători care vor să fie acolo, nu? Care se zbat, nu se lasă învinsi și înțeleg câtă forță are promovarea.

Ei, evident, criticile nu s-au lăsat așteptate (unele fiind chiar constructive), dar e bine sa fac niste note. Pentru că cred că e timpul să spunem cu toții cât de inutil și passé e să criticăm pe cineva care face, că e mai simplu să privim de pe margine și să spunem că e greu și că nu merită să faci ceva fiindcă nu te susține nimeni. Da, așa e, în orice domeniu, mai ales în promovare este nevoie de bani, fără nu se poate. Dar ce alegem? Să privim pasiv și să constatăm că nu are sens să faci ceva sau sa ne luptam?

Dacă asociațiile, organizațiile și toate formele reprezentative de asociere ale producătorilor nu înțeleg că este important, că doar ei pot forța susținerea și implicarea autorităților, atunci asta este ceea ce avem. Și asta află lumea despre noi. Noi nu suntem Republica Moldova, care are ca strategie națională promovarea vinurilor, doar a celor mai bune, pe noi pur și simplu NU ne interesează. Că ei, “săracii” nu au de ales, trebuie să le vândă la export, noi le putem da la prețuri semnificative aici, că românul cumpără. Ce facem si ce culegem, până la urmă? Ne transformăm într-o piață pentru alți producători? Orice țară producătoare de vin, așa cum este România, a plasat acest produs pe un podium, l-au făcut să devină o trambulină pentru tot ce reprezintă acea țară. Ah, cât mai avem până acolo, din păcate.

Dar nu-mi pierd speranța și am decis să lupt, să fac ce pot eu și sunt sigură că până la urma ne vom mișca și vom înțelege…

Încă o notă de final, care poate va fi și mai convingatoare. O colegă din Japonia, care a lucrat pentru o companie ce vindea vinuri românești, mi-a spus că din păcate acestea au dipărut de pe piață, deși erau apreciate. În condițiile în care apar tot mai mulți noi producători din țări la care nu te gândeai că pot produce vin, precum Thailanda sau India (dar despre ele voi reveni), vă dați seama ce concurență crește? Ne trezim? Facem?

#VinDinRomania